To understand your fatigue or other symptoms better, your doctor may ask you to have a blood test.
What does this mean for you?
A blood test is a simple procedure that involves a small sample of blood being taken from you, usually from your arm. Your doctor will ask a laboratory to test this sample of blood and tell them what to look for. Among other things, your doctor may be interested in answering two important questions related to your symptoms:
1. Are you anaemic?
2. Are you iron deficient?
Are you anaemic?
Anaemia occurs when there are fewer healthy red blood cells in your blood or you have haemoglobin below normal levels.1 Haemoglobin carries oxygen in the blood from the lungs to the rest of the body. Your doctor can check whether or not you are anaemic by performing a Complete Blood Count. This helps your doctor to find out the number of red blood cells and amount of haemoglobin in your blood.2
The Complete Blood Count will also tell your doctor what proportion of your blood is made up by red blood cells (known as haematocrit). If you are anaemic, your red blood cell count, amount of haemoglobin and haematocrit will be low. The average red blood cell size (Mean Corpuscular Volume, MCV) and the average amount of haemoglobin within a red blood cell (Mean Corpuscular Haemoglobin, MCH) is also calculated from the sample.2
The table below shows the number of red blood cells, amount of haemoglobin and haematocrit level that may be considered ‘low’ by your doctor. These ranges can be different for different groups of people.3
Blood Test | Men > 15 Years Old | Women NonPregnant > 15 Years Old | Women Pregnant |
---|---|---|---|
Hemoglobin (g/dL)3 | < 13 | < 12 | < 11 |
Hematocrit(L/L)3 | < 0.39 | < 0.36 | < 0.33 |
Red Blood Cell Count,3,4 | Normal range: 3600 - 5600 per mm3 | Normal range: 4200 - 5800 per mm3 | |
Mean Corpuscular Volume, MCV4 (Average red blood cell size; fL) |
< 80 | ||
Mean Corpuscular Haemoglobin, MCH4 (Average amount of haemoglobin within a red blood cell; pg) |
< 27 |
*THE GUIDELINE VALUES AND THE UNITS PROVIDED IN THIS TABLE ARE FOR YOUR REFERENCE ONLY. IT IS POSSIBLE THAT YOUR DOCTOR USES DIFFERENT GUIDELINE VALUES OR UNITS. TALK TO YOUR DOCTOR ABOUT WHAT YOUR RESULTS MEAN.
Are you iron deficient?
Your doctor may also test your blood for iron deficiency either as part of the first blood test, or in a follow-up test. Several different results from your blood test can help a doctor to understand whether or not you are iron deficient. These include:
- TSAT, or serum* transferrin saturation,5 that indicates the amount of iron in your blood that is bound to a substance called transferrin
- Serum* ferritin, which indicates the amount of iron stores you have in your body6
- Serum* iron, the total amount of iron present in the serum of your blood6
- TIBC, or Total Iron-Binding Capacity, which is a measure of the amount of iron your blood can carry7
*WHERE MENTIONED, SERUM IS THE FLUID PART OF THE BLOOD ONCE THE BLOOD CELLS HAVE BEEN REMOVED.
The table below shows the values that may be used by your doctor to determine if you are iron deficient.
Blood Test Result | Guideline Values |
---|---|
Serum Ferritin | << 30 µg/L for patients without co-existent inflammatory disease.8 If inflammatory disease is present, values of 100 µg/L may still be consistent with iron deficiency.8 |
Serum Iron | < 60 µg / dL 4 |
Total iron binding capacity (TIBC) | > 410 µg / dL 4 |
Transferrin saturation (TSAT) | < 20%9 |
*THE GUIDELINE VALUES AND THE UNITS PROVIDED IN THIS TABLE ARE FOR YOUR REFERENCE ONLY AND IT IS POSSIBLE THAT YOUR DOCTOR USES DIFFERENT GUIDELINE VALUES OR UNITS. TALK TO YOUR DOCTOR ABOUT WHAT YOUR RESULTS MEAN.
Depending on the results of your blood tests, your doctor may diagnose you as being iron deficient or as having iron deficiency anaemia. They may also discuss treatment options with you.
- Wood MM, Elwood PC. Symptoms of iron deficiency anaemia: A community survey. Br J Prev Soc Med. 1966;20:117-121.
- Dean L. 1. Blood and the cells it contains. Blood Groups Red Cell Antigens. 2005:1-6.
- World Health Organization. Iron deficiency anaemia. Assessment, prevention and control: A guide for programme managers.; 2001:1-114.
- Khusun H, Yip R, Schultink W, Dillon DHS. World Health Organization Hemoglobin Cut-Off Points for the Detection of Anemia Are Valid for an Indonesian Population. J Nutr. 1999;129:1669-1674.
- Seid MH, Derman RJ, Baker JB, Banach W, Goldberg C, Rogers R. Ferric carboxymaltose injection in the treatment of postpartum iron deficiency anemia: a randomized controlled clinical trial. Am J Obstet Gynecol. 2008;199(4):435.e1-7. doi:10.1016/j.ajog.2008.07.046.
- Suominen P, Punnonen K, Rajamäki a, Irjala K. Serum transferrin receptor and transferrin receptor-ferritin index identify healthy subjects with subclinical iron deficits. Blood. 1998;92(8):2934-9.
- Yip R, Parvanta I, Cogswell M, et al. Recommendations to prevent and control iron deficiency in the United States. Morb Mortal Wkly Rep. 1998;47(RR-3):1-29.
- Camaschella (2019). Iron metabolism and its disorders Iron deficiency. Blood, 133,1.
- Fishbane S, Pollack S, Feldman HI, Joffe MM. Iron indices in chronic kidney disease in the National Health and Nutritional Examination Survey 1988-2004. Clin J Am Soc Nephrol. 2009;4(1):57-61. doi:10.2215/CJN.01670408.
Um Ihre Erschöpfung oder Ihre anderen Symptome besser zu verstehen, kann Ihr Arzt einen Bluttest durchführen.
Was bedeutet das für Sie?
Ein Bluttest ist ein einfacher Vorgang, bei dem Ihnen eine kleine Blutprobe, in der Regel aus dem Arm, entnommen wird. Ihr Arzt beauftragt ein Labor mit der Analyse dieser Blutprobe und teilt dem Labor mit, wonach er sucht. Die Antworten auf diese zwei wichtigen Fragen zu Ihren Symptome könnten Ihren Arzt interessieren:
- Sind Sie anämisch?
- Leiden Sie an Eisenmangel?
Wie können die Ergebnisse Ihrer Bluttests zur Beantwortung dieser Fragen beitragen?
Eine Anämie liegt vor, wenn Ihr Blut zu wenige gesunde rote Blutkörperchen enthält oder Ihre Hämoglobin-Werte niedriger sind als normal.1 Hämoglobin transportiert im Blut Sauerstoff von den Lungen in den restlichen Körper. Ihr Arzt kann mittels eines grossen Blutbilds feststellen, ob Sie an Anämie leiden. Er stellt mit diesem Test die Anzahl Ihrer roten Blutkörperchen und die Hämoglobin-Menge in Ihrem Blut fest.2
Das grosse Blutbild sagt dem Arzt auch, wie gross der Anteil der roten Blutkörperchen an Ihrem Blutvolumen ist (sogenannter Hämatokrit). Wenn Sie anämisch sind, liegen die Anzahl der roten Blutkörperchen, die Hämoglobin-Menge und der Hämatokrit unterhalb der normalen Werte. Ausserdem werden anhand der Blutprobe die durchschnittliche Grösse der roten Blutkörperchen (mittleres Erythrozyten Einzelvolumen, MCV) sowie die durchschnittliche Hämoglobin-Menge in einem roten Blutkörperchen (mittleres zelluläres Hämoglobin, MCH) berechnet.2
Die folgende Tabelle zeigt die Anzahl der roten Blutkörperchen, die Hämoglobin-Menge und den Hämatokrit, ab denen Ihr Arzt wahrscheinlich von zu niedrigen Werten ausgehen würde. Die betreffenden Bereiche können für verschiedene Personengruppen unterschiedlich sein.3
Bluttest | Männer > 15 Jahre | Frauen (nicht schwanger) > 15 Jahre | Frauen (schwanger) |
---|---|---|---|
Hämoglobin (g/dL)3 | < 13 | < 12 | < 11 |
Hämatokrit (L/L)3 | < 0.39 | < 0.36 | < 0.33 |
Anzahl rote Blutkörperchen3,4 | Normalbereich: 3600 - 5600 pro mm3 | Normalbereich: 4200 - 5800 per mm3 | |
mittleres Erythrozyten Einzelvolumen, MCV4 (durchschnittliche Grösse der roten Blutkörperchen; fL) | < 80 | ||
mittleres zelluläres Hämoglobin, MCH4 (durchschnittliche Hämoglobin-Menge in einem roten Blutkörperchen; pg) | < 27 |
* Die Richtwerte und die in dieser Tabelle genannten Einheiten dienen nur zur Information. Ihr Arzt verwendet möglicherweise andere Richtwerte oder Einheiten. Besprechen Sie die Bedeutung der Ergebnisse mit Ihrem Arzt.
Ihr Arzt kann Ihr Blut ausserdem entweder im Rahmen des ersten Bluttests oder bei einem Folgetest auf Eisenmangel untersuchen. Ihr Arzt kann anhand verschiedener Werte Ihres Bluttests feststellen, ob Sie an Eisenmangel leiden. Hierzu gehören:
- TSAT, oder Transferrin-Sättigung des Serums5*, ein Mass für die Menge des Eisens in Ihrem Blut, das in Ihrem Körper an das sogenannte Transferrin gebunden ist
- Serum-Ferritin*, ein Mass für die Menge des in Ihrem Körper gespeicherten Eisens6
- Serum-Eisen*, ein Mass für die Gesamtmenge des Eisens in Ihrem Blutserum6
- TEBK, oder totale Eisenbindungskapazität, ein Mass für die Menge des Eisens, das Ihr Blut transportieren kann7
*Das Serum ist der flüssige Teil des Blutes, der nach Entfernen aller Blutzellen übrig bleibt.
Bei der Feststellung, ob Sie an Eisenmangel leiden, verwendet Ihr Arzt möglicherweise die Werte der folgenden Tabelle.
Bluttest-Ergebnisse | Richtwerte |
---|---|
Serum-Ferritin |
< 30 µg/L bei Patienten ohne gleichzeitige entzündliche Erkrankung.8 Bei Vorliegen einer entzündlichen Erkrankung können auch bei Eisenmangel noch Werte von 100 µg/L gemessen werden.8 |
Serum-Eisen | < 60 µg/dL4 |
totale Eisenbindungskapazität (TEBK) | > 410 µg/dL4 |
Transferrin-Sättigung (TSAT) | < 20%9 |
* Die Richtwerte und die in dieser Tabelle genannten Einheiten dienen nur zur Information. Ihr Arzt verwendet möglicherweise andere Richtwerte oder Einheiten. Besprechen Sie die Bedeutung der Ergebnisse mit Ihrem Arzt.
Ihr Arzt kann auf Grundlage der Bluttests feststellen, ob Sie an Eisenmangel oder Eisenmangelanämie leiden. Ausserdem kann er mit Ihnen die Behandlungsmöglichkeiten besprechen.
- Wood MM, Elwood PC. Symptoms of iron deficiency anaemia: A community survey. Br J Prev Soc Med. 1966;20:117-121.
- Dean L. 1. Blood and the cells it contains. Blood Groups Red Cell Antigens. 2005:1-6.
- World Health Organization. Iron deficiency anaemia. Assessment, prevention and control: A guide for programme managers.; 2001:1-114.
- Khusun H, Yip R, Schultink W, Dillon DHS. World Health Organization Hemoglobin Cut-Off Points for the Detection of Anemia Are Valid for an Indonesian Population. J Nutr. 1999;129:1669-1674.
- Seid MH, Derman RJ, Baker JB, Banach W, Goldberg C, Rogers R. Ferric carboxymaltose injection in the treatment of postpartum iron deficiency anemia: a randomized controlled clinical trial. Am J Obstet Gynecol. 2008;199(4):435.e1-7. doi:10.1016/j.ajog.2008.07.046.
- Suominen P, Punnonen K, Rajamäki a, Irjala K. Serum transferrin receptor and transferrin receptor-ferritin index identify healthy subjects with subclinical iron deficits. Blood. 1998;92(8):2934-9.
- Yip R, Parvanta I, Cogswell M, et al. Recommendations to prevent and control iron deficiency in the United States. Morb Mortal Wkly Rep. 1998;47(RR-3):1-29.
- Camaschella (2019). Iron metabolism and its disorders Iron deficiency. Blood, 133,1.
- Fishbane S, Pollack S, Feldman HI, Joffe MM. Iron indices in chronic kidney disease in the National Health and Nutritional Examination Survey 1988-2004. Clin J Am Soc Nephrol. 2009;4(1):57-61. doi:10.2215/CJN.01670408.